Tłuszcze są niezbędne dla zdrowia!

przez EduInfo 1 398 views0

Przechodzisz na dietę i pierwsza Twoja myśl to „wyeliminować tłuszcze”? Błąd! Tłuszcze są niezbędnym elementem diety i pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. Sprawdź, które tłuszcze należy regularnie spożywać, a których lepiej unikać!

Po co nam tłuszcze?

Chociaż tłuszcz kojarzy się nam z cellulitem i zbędnymi kilogramami, to nie możemy z niego całkowicie rezygnować. W zdrowej diecie tłuszcze są odpowiednikiem ok. 30% całej dziennej dawki kalorii. Nic dziwnego – dostarczają nam energii, pomagają w przyswajaniu niektórych witamin, pozytywnie wpływają na odporność. Ponadto tłuszcze są jedną ze składowych naszych tkanek i komórek.

Eliminacja tłuszczów z diety grozi nam przykrymi konsekwencjami; przede wszystkim trudniej nam będzie dostarczyć organizmowi witaminy A, D, E i K (które są rozpuszczalne właśnie w tłuszczach), będziemy częściej chorować. Zaburzona zostanie nasza gospodarka hormonalna, czego efekty zobaczymy m.in. już na skórze – będzie ona sucha i będą się na niej tworzyć różnorakie stany zapalne.

Tłuszcze, których nie wolno nam eliminować z diety…

Niestety, Polacy spożywają nie dość że za dużo tłuszczów (stanowią one średnio ok. 40% dziennego zapotrzebowania kalorycznego), to jeszcze tych gorszego sortu. Decydując się na zdrową dietę, powinniśmy przede wszystkim zmniejszyć proporcję spożywania tłuszczów nasyconych (zlokalizowanych głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego) na rzecz tłuszczów nienasyconych.

Tłuszcze nienasycone to zazwyczaj tłuszcze roślinne. Możemy je podzielić jeszcze dodatkowo na jednonienasycone (rzepak, oliwki, orzechy, migdały, sezam, awokado) oraz wielonienasycone (len, słonecznik, kukurydza, soja, ryby i owoce morza).

…oraz te, których lepiej unikać!

Pamiętajmy, że zdrowa dieta jest zróżnicowana – dlatego nie powinniśmy całkowicie rezygnować również z tłuszczów nasyconych. W rozsądnych ilościach możemy spokojnie spożywać pokarm, będący ich źródłem, m.in. czerwone mięso, masło, nabiał.

Zdecydowanie jednak powinniśmy odstawić na bok tłuszcze, które są chemicznie utwardzane; są one bardzo często wykorzystywane tam, gdzie produkt musi jak najdłużej zachować swoją świeżość. Przykładem są ciastka i inne wyroby piekarnicze oraz jedzenie typu fast food.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>