Części oryginalne czy zamienniki – co wybrać do motocykla?

przez EduInfo 2 572 views1

części oryginalne czy zamienniki

Konieczność wymiany części w motocyklu zawsze stawia motocyklistę przed wyborem droższych oryginałów OEM lub tańszych zamienników. Czy oryginalne części motocyklowe zawsze są lepszym wyborem, niż ich zamienniki? Dowiedz się wszystkiego, co warto wiedzieć o podzespołach do motocykli oraz sprawdź, gdzie zaopatrywać się w części i akcesoria.

Kiedy można pokusić się o zamienniki?

Jest wiele sytuacji i podzespołów, które nie wymagają od motocyklisty kategorycznego zakupu oryginalnych części. Przykładem mogą być hamulce. Na rynku dostępne są jakościowe części zamienne układów hamulcowych – o wiele lepsze, niż fabrycznie montowane układy. Ta sama zasada tyczy się zestawów napędowych (łańcuchy + zębatki). Obecnie doszło do tego, że wielu producentów już podczas projektowania motocykli podpisuje umowy z zewnętrznymi dostawcami części (nie dziwią więc w wielu nowych motocyklach hamulce Brembo czy łańcuchy DID w zestawie z zębatkami Sunstar). Producenci motocykli nie widzą potrzeby inwestowania w technologię i produkcję określonych podzespołów czy elementów eksploatacyjnych, gdy na rynku dostępne są najwyższej jakości części.

Motocykliści często decydują się na zamienne klocki hamulcowe, tarcze lub przewody (wymieniając je na stalowy oplot). Podobnie sprawa przedstawia się w kwestii wydechu (któż by nie chciał mieć na pokładzie motocykla soczyście brzmiącego wydechu ze stajni Akrapovica czy LeoVince). Oczywiście ociera się to o tuning, jednak który z motocyklistów nie lubi dopasować swojej maszyny pod swoje preferencje? Wówczas wysokiej jakości zamienniki sprawdzą się idealnie.

Jak widać, zamienniki nie są tańszym złem koniecznym – należy mieć świadomość, że często ta nazwa stosowana jest do podzespołów, które są markowe, jednak nie są produkowane bezpośrednio przez producenta motocykli. Nie oznacza to jednak, że należy skreślać je już na starcie – przytoczone wyżej przykłady potwierdzają, że sami producenci motocykli podczas produkcji swoich maszyn często wykorzystują dostępne na rynku rozwiązania. Warto jednak unikać zamienników „noname”, bez żadnych oznaczeń – wówczas możemy liczyć nie tylko na niską cenę zakupu, ale także masę problemów w późniejszej eksploatacji.

Oryginalne części motocyklowe – kiedy nie warto oszczędzać?

Oryginalne części, potocznie nazywane OEM są produkowane w tych samych fabrykach, które wytwarzają oryginalne części dla koncernów motoryzacyjnych bądź są dostarczane przez zewnętrzne firmy bezpośrednio do producenta, który weryfikuje ich jakość (często wyśrubowaną, dokładnie opisaną w umowie na dostawy części do określonego modelu motocykla). Są pewne kategorie podzespołów, w których rzeczywiście najkorzystniej jest postawić na oryginalne części motocyklowe pochodzące prosto od producentów. Są to przede wszystkim elementy osprzętu silnika, a także owiewki. Oczywiście producent może dostarczyć każdy podzespół – od śrubek czy kołków do plastików aż po kompletne silniki czy skrzynie biegów. Wyjątkiem mogą być motocykle starsze, do których produkcja części zakończyła się lata temu.

Pomimo wyższej ceny najlepiej jest kupić oryginalne sprzęgło, alternator bądź wodziki skrzyni biegów. Oryginalne powinny być też elementy zawieszenia. Kupując oryginał, masz pewność, że wszystkie otwory mocujące zostały umieszczone odpowiednio, a kolor lakieru czy elementu plastikowego jest dokładnie taki sam, jak w fabrycznie nowym modelu.

Komentarze (1)

  1. Nie polecam kupować zamienników, szczególnie gdzieś z Chin. Zniszczyłem sobie motor przez to i zapłaciłem później 4x więcej, niż kosztowała oryginalna cześć.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>