Osoby, które marzą o karierze lotniczej lub chcą zdobyć licencje pilota w celach rekreacyjnych muszą przejść przez szereg szkoleń i testów. Są to działania czasochłonne i dość kosztowne, dlatego przedstawiamy działania jakie należy podjąć krok po kroku.
W artykule dowiesz się:
Jakie trzeba spełniać warunki, by zostać pilotem?
Przede wszystkim o licencję mogą starać się osoby, które ukończyły 16 lat i mają minimum wykształcenie średnie. Bardzo ważne jest również uzyskania oświadczenia lekarskiego, które upoważni osobę do kontunuowania kariery lotniczej. Im wyższego stopnia licencje chcemy uzyskać, tym wymagania lekarskie będą bardziej rygorystyczne, np. niezbędne są badania potwierdzające brak wady wzroku oraz słuchu. Zwracana jest uwaga również na prawidłową koordynację ruchową oraz refleks. Ponadto, niezbędne jest zaświadczenie o niekaralności.
Szkolenia praktyczne i teoretyczne
O licencje można starać się na studiach na Politechnice Rzeszowskiej i w Wyższej Oficerskiej Szkole Wojsk Powietrznych. Nie mając jednak takiej możliwości musimy odbyć wszystkie etapy na własną rękę. Podczas szkoleń na każdym z poziomów licencji (PPL, ATPL) konieczne będzie wiedza teoretyczna oraz praktyczna, by na końcu móc podejść do egzaminu potwierdzającego umiejętności.
Licencja PPL
Jest to pierwszy stopień jaki musi uzyskać każdy przyszły pilot. Wyrobić ją możemy w prywatnych szkołach oraz w licznych na terenie całej Polski aeroklubach. W przypadku osoby niepełnoletniej potrzebne będzie dodatkowo potwierdzenie od opiekuna. Kursy obejmują zazwyczaj ok. 50h zajęć teoretycznych oraz praktycznych. Licencja PPL, czyli Pilota Samolotów Turystycznych pozwala na loty niekomercyjne z ograniczoną liczbą ludzi na podkładzie. Ponadto, możliwe są kursy jedynie na samolotach jednosilnikowych o masie startowej do 5700kg. Podczas zdobywania takiej licencji, praktykant będzie przystępował do ćwiczeń praktycznych na symulatorach treningowych FSTD. Zdobycie licencji PPL upoważnia pilota do lotów wyłącznie w dzień, dlatego chcąc latać również w godzinach nocnych, wymagana jest dodatkowa licencja VFR night. Aby zostać pilotem samolotów turystycznych należy mieć spory zapas gotówki, ponieważ cały kurs wraz z egzaminem kosztuje ok. 20 tys. zł. I zajmuje mniej więcej 3 lata.
Licencja ATPL
ATPL jest najwyższą licencją jaką można uzyskać w celach poruszania się maszynami lotniczymi. Obejmuje ona pozwolenie na pilotaż transportu liniowego, czyli otwiera drzwi do pracy w każdej linii lotniczej. Po zakończonym kursie możemy podjąć bardzo prestiżową pracę, która charakteryzuje się zarobkami ok. 10tys miesięcznie. Najpierw jednak należy przejść przez setki godzin nauki teoretycznej i praktycznej. O sukcesie będzie również świadczyły zdolności koncentracji, spostrzegawczość, podzielność uwagi oraz odpowiedzialność. Aby podejść do kursu niezbędna jest wcześniej pozyskana licencja PPL.