Jak rozluźnić mięśnie po intensywnym treningu?

przez EduInfo 14 744 views0

Kiedy intensywnie ćwiczysz, nie możesz nagle zostawić rozgrzanych mięśni samym sobie. Po każdym treningu powinno się rozluźnić mięśnie. Jest na to kilka sposobów – rozluźnienie po treningu fizyczne, mechaniczne i termiczne. Sprawdź, co rozluźnia mięśnie oraz jak prawidłowo rozluźnić ciało po treningu!

Jak rozluźnić mięśnie po treningu?

Każdy trening powinien składać się z trzech faz: rozgrzewki, treningu właściwego i rozluźnieniu. W dzisiejszym artykule skupimy się na ostatnim punkcie. Więc jak rozluźnić mięśnie po ćwiczeniach? Najpopularniejszymi sposobami są obecnie:

  • rozciąganie,
  • masaże,
  • zabiegi termiczne.

Powyższe techniki na rozluźnienie mięśni mogą być bezproblemowo stosowane na co dzień.

Rozciąganie

Po każdym treningu powinno się stosować mechaniczne rozciąganie mięśni, czyli rozciąganie. Stretching zapobiega wzrostowi napięcia mięśniowego, które powstaje podczas naprzemiennych skurczy i rozkurczy mięśni. Rozciąganie zapobiega  uszkodzeniom mięśni, ścięgien i stawów spowodowanych ciągłym napięciem mięśni. Należy rozciągać mięśnie po treningu poprzez odpowiednie pozycje i naciąganie, zawsze jednak tylko do granicy bólu.

Rozluźnienie mechaniczne

Po każdym treningu, żeby rozluźnić, mięśnie można poddać się masażowi lub wykonać automasaż. Masaż oprócz rozluźnienia gwarantuje lepszą przemianę materii, pomaga szybciej wyleczyć mikrouszkodzenia, które od razu nie dają się odczuć, zwiększa siłę mięśni i wpływa na powierzchniową budowę mięśni, czyli zmienia ich architekturę. To wszystko przeciwdziała kontuzjom i pozwala szybciej zregenerować się po wysiłku.

Woda

Jak się rozluźnić? Wskakując pod prysznic lub do wanny! Woda idealnie rozluźnia mięśnie po długim treningu. Ciepło wpływa na poszerzenie się naczyń krwionośnych, natomiast zimna woda na ich skurcz. Jaka kąpiel po treningu? To zależy. Niektórzy preferują np. naprzemienne prysznice, a inni ciepłą i długą kąpiel. Naprzemienne prysznice przypominają więc prace mięśni w trakcie wysiłku. Jest to więc rodzaj skurczu naczyniowego. Niektórzy proponują także zimną, bądź lodowata kąpiel po wysiłku, która jak udowodniono, regenerująco wpływa na mięśnie. Zimna kąpiel po treningu powinna trwać tylko kilka minut. Natomiast na ciepłą kąpiel najlepiej zdecydować się wieczorem, rozluźnia wtedy mięśnie i przygotowuje je do odpoczynku.

Pamiętaj więc – rozciąganie, masaż, kąpiele, a także dieta bogata w białko pozwoli na pełną regenerację i rozluźnienie mięśni po treningu.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>