Początki pracy zawodowej mogą okazać się bardzo trudne, jeśli twoje CV zawiera kilkanaście lat edukacji i zero doświadczenia w jakiejkolwiek pracy. Choć wydaje się to paradoksalne, nawet na pozycję juniora wymaga się dziś jakiegokolwiek doświadczenia zawodowego. Kto jednak przyjmie studenta trybu dziennego, którego zajęcia ograniczają do kilku godzin pracy dziennie? Odpowiedź jest jedna i prosta, choć wielu odrzuca tę opcję już w przedbiegach. Call center! Idealna praca dla studenta czy zbędne narażanie się na stres i znienawidzona przez wszystkich akwizycja? Choć niektórzy nie potrafią pogodzić się z tym faktem, call center to jedna z najlepszych opcji rozwojowych jakie możesz podjąć zanim ukończysz studia. Dlaczego?
W artykule dowiesz się:
Call center przygotowuje do każdego zawodu
Prawnik, informatyk, lekarz, freelancer – wymień jeden, dowolny zawód, który nie wymagałby odporności na stres, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, zdolności interpersonalnych czy pracy w kierunku konkretnego celu. Dzisiejszy rynek pracy opiera się nie tylko na wykształceniu i wiedzy. To, co nasi dziadkowie uważają za niepojęte – niemożliwość znalezienia pracy po ukończonych studiach – jest tak naprawdę codziennością większego odsetka studentów. Dlaczego? Bo wiedza to nie wszystko!
Umiejętności miękkie, takie jak punktualność, zaangażowanie, umiejętność pracy w grupie czy komunikatywność są niezwykle ważne w przypadku każdego zawodu. Jakie cechy powinien posiadać pracownik call center? Posiadanie konkretnych cech w twoim CV może przeważyć decyzję rekrutera na twoją korzyść. Pamiętaj jednak, by za umieszczeniem kilku dodatkowych cech w CV faktycznie stały wymienione umiejętności – sprawdzenie ich podczas rozmowy zajmuje niewiele czasu, a takie potknięcie może przekreślić twoje szanse – nawet nie zauważysz, kiedy rekruter zrezygnuje z twojej osoby. Jak więc podszkolić umiejętności miękkie? W call center – miejscu, w którym wcześniejsze doświadczenie naprawdę nie jest konieczne.
Możliwości pracy studenta w call center
Zapytany o call center przypadkowy przechodzień odpowie, iż jest to zwyczajna telefoniczna akwizycja, na którą zwykle nie zwracamy uwagi rozłączając się już po pierwszych wypowiedzianych przez telemarketera słowach. To jednak tylko powszechnie panująca opinia, która z rzeczywistością nie ma wiele wspólnego. Call center to więcej, niż telefoniczne punkty sprzedaży usług. Z zasady pracę w call center dzielimy na dwie kategorie: infolinię przychodzącą i wychodzącą. Pierwsza z nich obejmuje wszelkie zadania związane z udzielaniem informacji zainteresowanym. Pod tę kategorię podpina się wszelkie biura obsługi klienta, help deski, infolinie, biura rezerwacji, telefony zaufania czy linie premium. Taka forma pracy zdecydowanie częściej odpowiada początkującym, którym dużo łatwiej przychodzi opanowanie informacji o produkcie i udzielenie jej zaineresowanemu klientowi niż sprzedaż usług niekoniecznie chętnym adresatom.
Infolinie przychodzące są często połączeniem większego systemu komunikacji z klientem, obejmującego również live chaty i pocztę elektroniczną. Tego typu miejsca określane są mianem contact center.
Infolinia wychodząca wiąże się natomiast ze sprzedażą i to właśnie tę formę call center kojarzy większość z nas. Konsultanci pracujący w tej formie są odpowiedzialni za przeprowadzanie ankiet, badań rynku, sprawdzają dane marketingowe, zajmują się sprzedażą telefoniczną, pozyskiwaniem nowych klientów, a także windykacją – zależnie od profilu działalności danej firmy.
Odpowiedni pracodawca to gwarancja satysfakcji z pracy w Call Center
Jak zdążyliśmy nadmienić, praca w call center jest często źle oceniana głównie ze względu na niepochlebne opinie społeczeństwa dotyczące infolinii wychodzących. Jeśli jesteś jednak gotów na podjęcie pracy w jakimkolwiek rodzaju pracy telefonicznej, czas przyjrzeć się pracodawcom i ich ofertom. Studenci potrzebują, by ich praca nie stała się głównym punktem dnia, a metodą zarobienia dodatkowych pieniędzy i zdobycia cennego doświadczenia.
Elastyczny grafik jest dziś punktem centralnym niemalże każdej oferty pracy w call center. Zaletą tego typu miejsc jest możliwość wpięcia się na linię w pracy w dowolnym momencie – to właśnie dzięki tej cesze studenci tak często decydują się na taką formę pracy. Co więcej, pieniądze które zarobisz uzależnione są od godzin, które przepracujesz. Jeśli czujesz więc, że masz więcej czasu, pójście do pracy na więcej godzin nie stanowi problemu. Przyszli pracodawcy będą cieszyć się, jeśli w twoim CV pojawi się praca w call center. Przyszły prawniku, lekarzu, sprzedawco, nauczycielu – wybierz pracę w call center i zdobądź cenne doświadczenie jeszcze przed ukończeniem studiów. To decyzja, której z pewnością nie pożałujesz!