W artykule dowiesz się:
Kiedy nauczyciel mianowany może rozpocząć staż na nauczyciela dyplomowanego?
Nauczyciel mianowany, który planuje kolejny awans, może ubiegać się o stopień nauczyciela dyplomowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej jednego roku od uzyskania poprzedniego stopnia awansu zawodowego (KN art. 9d ust. 4). Staż rozpoczyna się na wniosek nauczyciela, skierowany do dyrektora szkoły, złożony nie później niż 14 dni od rozpoczęcia roku szkolnego (KN art. 9d ust. 1). W przypadku nawiązania stosunku pracy po upływie tego terminu, staż można rozpocząć dopiero w kolejnym roku szkolnym (KN art. 9d ust. 2).
Jak długo trwa staż nauczyciela mianowanego?
Staż nauczyciela mianowanego na nauczyciela dyplomowanego trwa 2 lata i 9 miesięcy (KN art. 9c ust. 1 pkt 2). To czas intensywnej pracy nad rozwojem własnych kompetencji, podnoszeniem jakości nauczania oraz dzieleniem się doświadczeniem z innymi nauczycielami.
Plan rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego
Przed rozpoczęciem stażu nauczyciel mianowany zobowiązany jest opracować plan rozwoju zawodowego i przedłożyć jego projekt dyrektorowi szkoły wraz z wnioskiem o rozpoczęcie stażu. Plan powinien uwzględniać indywidualne cele rozwojowe, zadania wynikające ze specyfiki i potrzeb szkoły, a także rozporządzenia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli. Dyrektor szkoły ma 30 dni na zatwierdzenie planu rozwoju zawodowego; w razie potrzeby może zwrócić projekt do poprawy, wskazując zakres wymaganych zmian (KN art. 9c ust. 3, Rozp. § 3 ust. 3).
Najważniejsze zadania nauczyciela mianowanego w okresie stażu
Podczas stażu nauczyciel mianowany skupia się na doskonaleniu warsztatu pracy, wdrażaniu innowacji, rozwijaniu własnych kompetencji i podnoszeniu jakości pracy szkoły. Do kluczowych zadań należą:
-
pogłębianie wiedzy merytorycznej i dydaktycznej,
-
wdrażanie nowych rozwiązań edukacyjnych i wychowawczych,
-
współpraca z innymi nauczycielami i dzielenie się wiedzą,
-
dokumentowanie własnych działań i osiągnięć.
Dokumentację z realizacji zadań nauczyciel może prowadzić w różnej formie: gromadzenie konspektów i scenariuszy zajęć, analizy własnych działań, refleksje po zajęciach, prace uczniów, nagrania z lekcji czy zapisy dotyczące współpracy z innymi nauczycielami.
Ocena dorobku zawodowego nauczyciela mianowanego
Po zakończeniu stażu nauczyciel mianowany składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. Dyrektor, w terminie 21 dni, dokonuje pisemnej oceny dorobku zawodowego, zasięgając również opinii rady rodziców (która ma na to 14 dni). Brak opinii rady rodziców nie zatrzymuje procedury oceny (KN art. 9c ust. 6 pkt 2, ust. 7). Ocena zawiera uzasadnienie oraz informację o możliwości odwołania się od decyzji.
Jeżeli nauczyciel nie zgadza się z oceną, może w ciągu 14 dni wnieść odwołanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Ten ma 21 dni na rozpatrzenie sprawy; jego decyzja jest ostateczna (KN art. 9c ust. 9). W przypadku braku rozstrzygnięcia w terminie, nauczyciel jest dopuszczony do dalszej procedury kwalifikacyjnej (KN art. 9c ust. 10).
W przypadku negatywnej oceny dorobku zawodowego, nauczyciel mianowany może ubiegać się o ponowną ocenę po odbyciu dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy, za zgodą dyrektora szkoły (KN art. 9c ust. 11, KN art. 9d ust. 3).
Może Cię zainteresować: „Oblicza epok 2.2” – książka do języka polskiego, która inspiruje do nauki
Wniosek o postępowanie kwalifikacyjne na nauczyciela dyplomowanego
Po uzyskaniu pozytywnej oceny dorobku zawodowego, nauczyciel mianowany ma 3 lata na złożenie wniosku o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego. Niedotrzymanie tego terminu oznacza konieczność ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze (KN art. 9d ust. 7). Wniosek składany jest do organu prowadzącego szkołę.
Jakie dokumenty są wymagane w teczce nauczyciela mianowanego?
Do wniosku o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego należy dołączyć:
-
opis i analizę realizacji wymagań z § 8 ust. 2 rozporządzenia, czyli m.in.:
-
uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej dzięki wdrożeniu działań doskonalących własną pracę,
-
wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych w pracy,
-
dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami (np. prowadzenie zajęć otwartych, szkoleń, warsztatów w ramach WDN),
-
realizację co najmniej trzech wybranych zadań (np. wdrożenie autorskiego programu edukacyjnego, bycie doradcą metodycznym, opracowanie nowych narzędzi dydaktycznych, uzyskanie certyfikatu językowego, działania na rzecz oświaty we współpracy z innymi podmiotami, inne znaczące osiągnięcia zawodowe),
-
umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych lub wychowawczych,
-
-
poświadczoną kopię dyplomu lub świadectwa potwierdzającego znajomość języka obcego, jeśli zadanie obejmowało tę umiejętność.
Przykładowe zadania i aktywności nauczyciela mianowanego podczas stażu
Nauczyciel mianowany, który chce uzyskać stopień nauczyciela dyplomowanego, może realizować różnorodne zadania, np.:
-
opracowanie i wdrożenie nowego programu edukacyjnego w szkole,
-
organizacja wydarzeń szkolnych, projektów lub innowacji,
-
udział w egzaminach zewnętrznych jako egzaminator,
-
prowadzenie lekcji otwartych i warsztatów dla innych nauczycieli,
-
wdrażanie technologii cyfrowych w pracy dydaktycznej,
-
działania na rzecz środowiska lokalnego lub współpraca z organizacjami pozaszkolnymi.

