Zakupy w sieci robiło już prawie 75% Polaków, a 50% dokonuje zakupów przynajmniej kilka razy w roku. W sprzedaży online za zalety uważa się możliwość kupienia trudno dostępnych produktów oraz oszczędność czasu i pieniędzy. Wygoda, cena, a może atrakcyjne oferty – co rzeczywiście motywuje nas do zakupów w sklepach internetowych?
W artykule dowiesz się:
Popularność zakupów online
Na początku 2017 roku na polskim rynku funkcjonowało ponad 23 tysiące sklepów online. Jak wynika z raportu Gemius, e-zakupy dotyczą coraz młodszych i starszych użytkowników. Główny e-konsument w kraju, to osoba do 24 roku życia z wykształceniem wyższym. Niezmiennie w zestawieniu dominują mieszkańcy miast, którzy pozytywnie oceniają stan swoich finansów. Na sile przybiera grupa klientów w wieku +45 lat, dla której najbardziej liczy się wysoka jakość obsługi, w czasie i po transakcji.
Oferta atrakcyjniejsza niż w sklepach stacjonarnych to główny powód e-zakupów u 76% osób. Równie istotne są ceny (dla 30%) i wygoda całego procesu zakupowego (dla 46%). Dla e-klientów istotna jest także płatność szybkim przelewem, czy dostawa kurierem prosto do domu. Natomiast od strony samych produktów, decydująca wydaje się być możliwość dokonania zakupu po wcześniejszym sprawdzeniu towaru w sklepie.
Kluczem sukcesu sklepów internetowych jest także rozwój technologii mobilnej. Z ich ofertą zapoznajemy się w drodze do pracy, podczas przerw, czy w czasie oczekiwania na znajomych, a transakcję finalizujemy na spokojnie w domu. O istocie tego kanału mówią statystki. Od tego roku ruch w internecie generowany jest bardziej przez samrtfony i tablety, niż z komputerów stacjonarnych. Sklepy widząc zainteresowanie swoją sieciową ofertą, starają się jeszcze bardziej ściągnąć uwagę klientów. Stąd karty stałego e-klienta, możliwość konsultacji internetowej, wprowadzenie dostaw w ciągu 24 godzin i rozbudowana polityka zwrotów. Tylko w 2016 roku internetowe zniżki były odpowiedzialne za sprzedaż w wysokości 344 milionów złotych.
Zakupy online – plusy i minusy
Sklepy internetowe mają swoich zwolenników i przeciwników. Dla jednych to argumenty, by prawie w całości wyeliminować dokonywanie zakupów poza siecią, dla innych wręcz przeciwnie. Do zalet zakupów internetowych można zaliczyć:
- szeroki asortyment produktów, także trudnodostępnych, lokalnych i niedostępnych w Polsce,
- lepsza oferta na produkty niż w sklepach stacjonarnych, większa konkurencyjność cen i możliwość jej porównania pomiędzy markami,
- wsparcie e-konsultantów, w formie chatu lub telefonii internetowej,
- możliwość sprawdzenia opinii innych użytkowników na temat marki i jej produktów,
- możliwość szybkiej realizacji potrzeb i zainspirowania się przed ruszeniem na zakupy w sklepach stacjonarnych,
- oszczędność czasu – zakupy robimy w wygodnej dla nas porze i unikamy kolejek oraz poszukiwania towaru na półkach,
- wygoda – nasze zakupy dostarcza nam kurier lub możemy odebrać w dogodnym punkcie – kioskach, paczkomatach i w placówkach pocztowych,
- możliwość uniknięcia nachalnych sprzedawców,
- możliwość zwrotu towaru w przypadku większości asortymentu.
E-zakupy mają też swoje minusy. Dla części elektroniczne zakupy nie są w stanie zastąpić wyjścia do sklepu – bezpośredniego doświadczenia kolorów, zapachów, czy materiału. Wśród wad zakupów online wymienia się brak możliwości przymierzenia towaru przed zakupem, doliczenie do produktu kosztów wysyłki, opóźnienia w dostawie, czy natrafienie na sprzedawcę-oszusta.
Wśród argumentów również pojawia się strata czasu – oczywiście nie stoimy długo przy półkach i w kolejkach, jednak przepatrzenie oferty całej strony i porównane jej z asortymentem konkurencji również może okazać się stratą czasu. Jeśli nie będziemy zadowoleni z towaru, musimy udać się na pocztę i odesłać produkt (mając na uwadze, że część asortymentu nie podlega zwrotom). Jak widać, to co dla jednych jest atutem, inni postrzegają jako znaczącą wadę.
Główną różnicą pomiędzy zakupem stacjonarnym, a internetowym jest możliwość zwrotu towaru przy zakupach online. Klienci mają na to 14 dni od otrzymania przesyłki, jednak niektóre sklepy stosują inną politykę i wydłużają ten okres nawet do 100 dni. Możliwość zwrotu nie dotyczy jednak towarów o krótkim terminie przydatności lub szybko psujące się. Zwykle dotyczy to produktów, które tracą część swojej przydatności w czasie transportu i przechowywania dla klienta. To samo dotyczy asortymentów wyłączonych ze względu na ochronę zdrowia i powodów higienicznych po otwarciu opakowania.
Zakupy online – co kupujemy?
Prawie 35% e-klientów wydaje podczas zakupów online od 100 do 250 złotych. Co trzeci z nas mieści się w kwocie 100 złotych, a dla co dziesiątej osoby transakcja oscyluje w kwocie do 500 złotych. Poziom wydatków zależy głównie od dwóch czynników – interesującego asortymentu i zaufania klienta do sklepu.
Jak podano w raporcie „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska”, najchętniej kupowane produkty w internecie to modna odzież z dodatkami (dla aż 72% osób), sprzęt mobilny z akcesoriami (56%) oraz książki, muzyka i filmy (68%). Odzież to domena kobiet i osób w przedziale wiekowym 24-35 lat. Jest także najchętniej kupowanym asortymentem na stronach zagranicznych. Mężczyźni bardziej zainteresowani są szeroko pojętym sprzętem i elektroniką. Jak widać zakupy online podlegają ciągłemu rozwojowi i zmianą, a biznes skupiony na dystrybucji odzieży odgrywa w nich dominującą rolę.